Kia Ora Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van jamenjoeropreis - WaarBenJij.nu Kia Ora Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van jamenjoeropreis - WaarBenJij.nu

Kia Ora Nieuw-Zeeland

Door: Jamie en Joeri

20 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Taupo

Daar zijn we weer!. Snel he!

Dit keer met het treurige nieuws dat wij na 2,5 maanden helaas dit prachtige land achter ons moeten laten en terug te keren naar Australië. Nieuw-Zeeland heeft ons de mooiste herinneringen voor het leven gebracht en we gaan het dan ook erg missen.

Vandaag zal onze vlucht om 8:45 PM (voor jullie dus 's ochtends) vertrekken naar Brisbane waar wij worden opgehaald worden door weer een andere neef van Joeri (hoeveel familie heeft hij wel niet?...) Hier zullen wij het weekend verblijven. Daarna zullen we ons tweede deel van Australië inleiden met surflessen in Byron Bay.

Maar voordat ik verder vertel over Australië zijn jullie vast nog wel benieuwd naar wat wij allemaal hebben uitgespookt in het noordereiland. Het vorige verslag eindigde we met de boottocht terug naar het noordereiland. Laat ik hier dan ook maar verdergaan!

Na onze overnachting in Wellington zijn we met de bus vertrokken richting het Tongariro Nationaal Park. Het nationaal park bestaat uit 3 actieve vulkanen te weten: Mount Ruapehu, Ngauruhoe en Mount Tongariro. De vulkaan Ngauruhoe staat ook wel bekend als Mount Doom in de film Lord of the Rings.

Door deze vallei ligt de welbekende Tongariro Alpine Crossing. Wat ook wel bekend staat als de mooiste hike (wandelroute) van Nieuw-Zeeland die je in 1 dag kunt voltooien. Over de route doet een gemiddeld mens 7 a 8 uur. Wij in welgeteld 6 uur, maar dit komt natuurlijk door onze uitstekende conditie. Hoogstwaarschijnlijk hebben jullie de foto's al op Facebook voorbij zien komen, maar de foto's doen te kort aan wat wij die dag hebben gezien. Het was die 6 uur lopen meer dan waard! Na terugkomst hebben we de beentjes even verwendt door te relaxen in de hottub van het hostel. Maar ontkomen aan de spierpijn de daaropvolgende dagen zat er helaas niet in.

De volgende dag vervolgde we (strompelend van de spierpijn) de reis naar het dorpje Taupo gelegen aan het Taupomeer. Ook Taupo staat tegenwoordig bekend om zijn adrenaline activiteiten (Maar dan vele malen goedkoper dan Queenstown). Hier hebben we van te voren een bungyjump geboekt dus we wisten wat er op de planning stond. Na een nacht vol nachtmerries heeft Jamie uiteindelijk de moed bij elkaar geraapt en het spits afgebeten. En Joeri..,Joeri sprong gewoon..

In het hostel in Taupo hebben we een Brits koppel ontmoet waar we gedurende Taupo mee zijn opgetrokken. Helaas begonnen zij in Nieuw-Zeeland en moesten dus naar het zuiden. We moesten na 3 dagen dus helaas weer afscheid nemen van elkaar, maar hebben nog wel contact.

De volgende bestemming was de stad van de rotte eieren lucht ''Rotorua''. Rotorua ligt in een gebied met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. De eerste dag na aankomst zijn we dan ook naar een geothermisch park geweest om de vulkanische activiteit te kunnen bekijken. Daarnaast hebben we in Rotorua kennis gemaakt met de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland (de Maori's). Deze avond hebben we een bezoek gebracht aan het Tamaki Maori Village. Volgens velen (en ook volgens ons) de beste ervaring met de Maori's. Van een enthousiaste chauffeur tot aan een geweldig maar ook grappig volk in het dorp. En als afsluiter ook nog een lopend buffet met eten dat op de Maori wijze was bereid (ondergronds). Zeker een aanrader!

De volgende dag hebben we de Californische kustmammoetboom geknuffeld. Dit zijn de hoogste bomen ter wereld en kunnen daarnaast ook nog eens onwijs dik worden. Vandaar de naam hugtrees (Jamie kon er niet van afblijven). Om toch nog een beetje actief te doen hebben we ook nog een grade 5 rafting gedaan waarbij we al raftend de watervallen afgleden met als hoogtepunt de 7 meter hoge waterval! (foto's staan op Facebook)

Hoewel we bijna aan het einde van onze reis in Nieuw-Zeeland waren aangekomen, stond ons éën van de leukste activiteiten nog te wachten. We reisde door naar onze laatste bestemming van het noordereiland, Pahia (Bay of Islands). Omdat onze Jamie na vele pogingen nog steeds geen dolfijnen had gespot besloot Joeri haar maar een vervroegd verjaardagscadeau te geven. Dit betekende een boottocht waar we de dolfijnen niet alleen konden spotten, maar ook daadwerkelijk in het wild met ze konden zwemmen! (Je had haar gezicht moeten zien).
Na het zien van de spelende dolfijnen werd het sein gegeven dat we het water in mochten. Met 10 man tegelijk zwommen we op de dolfijnen. Met succes, want na een minuut of twee sprongen en zwommen ze al langs ons heen, een geweldige ervaring!

Na een prachtig avontuur in Nieuw-Zeeland zijn we weer aangekomen in de stad waar het allemaal begon, Auckland. Onze vlucht zal over een paar uur vertrekken naar Brisbane voor een nieuw avontuur in Australië!
Ik hoop dat jullie net als wij genoten hebben van het avontuur in NZ en natuurlijk van dit verslag. Hiermee sluit ik NZ af en spreken wij elkaar weer in Oz!

• 20 Februari 2015 - 07:22

Madeleine:

Lieve Jamie en Joeri,

Wauw wat een reis maken jullie zeg! Om jaloers op te worden ;)
    Leuk dat wij mogen meegenieten van jullie mooie verhalen!
    Heel veel plezier!!
    Geniet van elkaar en het mooie weer :)

Liefs, Madeleine

• 20 Februari 2015 - 07:50

Sandra Bodenstaff:

wat een mooi verhaal weer, jullie schrijven echt heel leuk. Je ziet het helemaal voor je, wat een avontuur dit neemt niemand jullie maar af!!! Prachtige reis gelukkig dat we daar zulke leuke familie hebben ook he!! Ik krijg echt heel veel zin om daar heen te gaan en hoop dat ook echt nog een keer te doen! Jullie een hele fijne tijd in Australië, lekker genieten!
    Groetjes uit Petten

• 20 Februari 2015 - 08:40

Bart:

Jamie en Joeri,

Jullie zijn nu officieel de bomenknuffelaars haha! Heerlijk verhaal weer en maak er in australie weer net zo'n mooi avontuur van!

Groetjes,

Bart

• 20 Februari 2015 - 13:36

Oom:

Wat verschrikkelijk knap hoe jij een verslag schrijft ( Joeri ook hoor )
    Ik wens jullie nog heel veel geluk en plezier de komende tijd en kan niet wachten tot je weer thuis bent dikke knuffel van Oom en Oop hij mist je ook erg hoor xxx