New Zealand - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van jamenjoeropreis - WaarBenJij.nu New Zealand - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van jamenjoeropreis - WaarBenJij.nu

New Zealand

21 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora!

Oeps, het is alweer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen. De laatste tijd zijn we druk bezig geweest om onze route in Nieuw-Zeeland in kaart te brengen, aangezien we natuurlijk weer geen hol hadden voorbereid (van dag tot dag leven noemen ze dat toch?)

Inmiddels hebben we het mooie Australië ingeruild voor het misschien nog wel mooiere eiland Nieuw-Zeeland. Het leuke buitenlandse koppie van Joeri (Joeri ging alleen met deze zin akkoord als ik er 'leuke' bij schreef, gedwongen dus..) moest ergens vandaan komen. Dat hij familie in Nieuw-Zeeland heeft wonen verklaard dan ook een hoop;). En laat zijn neef Christopher en zijn vriend Hemi nou net in de plaats van aankomst wonen, in Auckland om precies te zijn. We waren meer dan welkom en hebben uiteindelijk dan ook vijf dagen bij deze toppers overnacht.

Waar we, tot nu toe, iets minder geluk mee hebben gehad is het weer. Koud is het zeker niet, maar bewolking en regen hebben we helaas wel moeten doorstaan. Dit werkte de uitstapjes enigszins tegen. We hebben daarom besloten grotendeels van het Noordereiland uit te stellen tot na het Zuidereiland (hier schijnt het weer beter te zijn).

De zomer is hier dus nog niet echt begonnen en dat is voor Nieuw-Zeelandse begrippen erg zeldzaam. (hebben wij weer...) Vraag Jamie dus niet meer of ze al bruin is want dan krijgt Joeri weer een sippe blik naar zich toegeworpen.

Inmiddels zijn we gearriveerd in Wellington en hier verblijven wij tot de 22ste. Daarna varen we met de ferry door naar het Zuidereiland. Hier worden we opgehaald door Nicky en Adele (de oom en tante van Joeri) om daar kerst te kunnen vieren met de overige familie.

In de tussentijd zijn we vanaf Auckland met the Naked Bus Company (ons vervoersmiddel in Nieuw-Zeeland) naar Tauranga gereisd. Hier verbleven we bij Tante Liz, waar we in de watten werden gelegd met overheerlijk eten een een kamer waar je U tegen zegt. (het leek wel een 5 sterren hotel).

Vervolgens hebben we overnacht bij de Waitomo Caves. Deze plek staat bekend om zijn oude grotten waar de glowworms leven. We zijn hier met een bootje door de grotten gevaren waarbij je boven je deze lichtgevende wormen ziet, enorm mooie ervaring!

Na de Waitomo Caves zijn we doorgereisd naar New Plymouth. Hier vond het welbekende Festival of Lights plaats. Het gehele stadspark van New Plymouth was versierd met de mooiste verlichtingen. Dit was dan ook zeker een tussenstop waard.

Het is hier nu de 21ste. Dat wil zeggen dat we morgen met de veerboot naar het Zuidereiland gaan. Deze veerboot baant zich een weg door de Malborough Sounds, een gebied met prachtige fjorden. De veerboot brengt ons naar Picton waar we opgehaald worden door Nicky en Adele, om vervolgens door te gaan naar Nelson (hun woonplaats).

Tot die tijd vermaken wij ons nog even in Wellington! Tot nu toe zijn we naar het museum Te Papa geweest. Een (gratis à la Dutchies) museum die een prachtige beeld geeft van Nieuw-Zeeland vanaf de historie tot aan nu. Na de verdere middag te hebben rondgescharreld in de stad zijn we in de avond naar de film The Hobbit geweest. Wellington is namelijk de stad die het grootste aandeel heeft gehad in het realiseren van deze film. Voorafgaande aan de film kregen we een exclusief filmpje te zien waarin beelden van achter de schermen werden getoond met als boodschap hun grote dank aan Nieuw-Zeeland. Toen we tijdens de film alle beelden zagen van het landschap realiseerden we ons nogmaals dat we toch echt aan de andere kant van de wereld zijn.. het blijft toch vreemd.

Tot slot zijn we vanochtend naar Mount Victoria geweest. Het is even hijgen en puffen, maar eenmaal op de top is het uitzicht het zeker waard. Na de warme chocomelk brengen we nog even een bezoekje aan de Weka Caves waar een expositie van The Hobbit/Lord of the Rings te zien is.. 'Just feffing around untill tomorrow' zoals de Kiwi's het zeggen ;)

Groetjes en alvast een fijne kerst allemaal!

• 21 December 2014 - 03:56

Mark Van Goethem:

Elke dag blijkt maar weer beter dan de andere te wezen, als ik dit al zo lees !!.. Een beetje regen en bewolking ruil ik graag met het 4 graden en harde windstoten hier in dit kikkerlandje !!.. Geniet ervan en jullie ook alvast een fijne kerst en oud en nieuw !!.. Jullie worden gemist vanuit nijkerk !!.. Veel plezier en voorzichtig op jullie reis naar al dat moois !!.. ;)

• 21 December 2014 - 10:39

Irma:

Het klinkt allemaal heel mooi en jullie zitten inderdaad helemaal aan de andere kant van de wereld gek he Ik vind ook dat jullie erg boffen om dit op jullie leeftijd al allemaal mee te maken GEWELDIG
    Verder wens ik jullie ook een fijne kerst met de familie van Joeri daar ik mis jullie maar volgend jaar zijn jullie er gewoon weer bij.

Liefs OOM

• 21 December 2014 - 11:33

Monique:

Leuk idee om daar naar die film te gaan. Veel plezier met de Punty's en geef ze maar een dikke x van mij!